IRONMAN MAASTRICHT 2015

augustus 2015

Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden, toch is het nog maar twee weken geleden dat in Maastricht de eerste Nederlandse IRONMAN van start ging. Op zondag 2 augustus begonnen om 07.00 uur zo’n 1.000 triatleten aan de wedstrijd. Na 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,2 km hardlopen, bereikte Bas Diederen in een totaaltijd van 08.27.18 uur (tijden respectievelijk 46.22 min.; 04.43.33 uur en 02.51.59 uur) als eerste de finish. Bij de vrouwen werd Yvonne van Vlerken in 09.39.24 uur winnaar. In totaal bereikten 714 deelnemers de finish, de allerlaatste in de uitslag werd Agnès Bossis in 16.40.13 uur…

Zo’n groot evenement vereist een goede medische begeleiding. Na enkele problemen in de voorbereiding overwonnen te hebben is de uiteindelijke inzet gebeurd onder de 'vlag' van MOS, maar het was een samenwerking van ongeveer 75 enthousiaste vrijwilligers van diverse pluimages. En hoewel het voor een groot aantal van hen het een eerste kennismaking met onze stichting was, hebben we daar in de uitvoering nauwelijks iets van gemerkt en kan met gepaste trots terug gekeken worden op een uiterst succesvolle inzet tijdens de IRONMAN. Gelukkig hebben zich geen ernstige incidenten voorgedaan onder de deelnemers, maar desondanks hebben we toch vele mensen te behandelen gehad. Het evenement was niet alleen een beproeving voor de atleten, maar ook van al onze vrijwilligers werd gezien de lange tijd van inzet veel gevraagd. De eerste mensen die ingezet werden bij het zwemmen verzamelden zich om 04.45 uur bij de loods in Gronsveld om daar de laatste instructies te krijgen en vervolgens naar de diverse posten gebracht te worden; de laatste vrijwilligers sloten een kleine 22 uur later de loods nadat alle materialen weer terug waren!

Nog een kort overzicht van het IRONMAN-parcours in Maastricht:

• Zwemmen: Het zwemmen vindt plaats in de rivier de Maas. Het zwemparcours is een lus van 3,8 km. De deelnemers zullen onder het Provincie Huis zwemmen dat deels gebouwd is over de rivier de Maas.
  • Fietsen: Het fietsparcours is een 2-loop van in totaal 180 km fietsen en leidt door vele mooie gemeenten waaronder Sittard-Geleen, Valkenburg aan de Geul en Maastricht. Fantastische landschappen en hotspots van vijf UCI Wereld Kampioenschap-races, twee etappes van de Tour de France en de Amstel Gold maken deze fietsroute uniek in de hele wereld.
  • Hardlopen: Het loopparcours is een 3-loop van in totaal 42,2 km hardlopen, is bijna vlak met een aantal uitdagende oplopende onderdelen met een maximale helling van 4,5% en 180m hoogteverschil. Het hardlopen vindt plaats over alle drie de grote pleinen van Maastricht (Onze Lieve Vrouweplein, Vrijthof en Markt). De finish van de IRONMAN is in het historische centrum van Maastricht op de Markt voor het Stadhuis.