RODE KRUIS START CAMPAGNE OVER DRUGSVOORLICHTING

augustus 2016

Het Nederlandse Rode Kruis is een campagne gestart om problemen met drugsgebruik op festivals te voorkomen. Met een aparte website en een app wil men de festivalgangers beter gaan voorlichten.

Een onderdeel van de campagne is de website: www.hoeoverleefikeenfestival.nl en een bijbehorende app. Op deze website kunnen de bezoekers een ludieke festivaltest doen, waaruit blijkt wat voor soort festivaltype ze zijn en welke risico’s zij daarbij lopen. Via de app is te raadplegen wat de gevaren zijn drugsgebruik en hoe zij die kunnen vermijden.

Steeds meer festivalgangers lopen volgens het Trimbos instituut een drugsvergiftiging op na het gebruik van bijvoorbeeld ecstasy of GHB. “Op de EHBO-posten van festivals krijgen de hulpverleners steeds meer te maken met mensen die een drugsvergiftiging opgelopen hebben, met name door ecstasy. Ook het overmatig gebruik van GHB door festivalgangers zien onze vrijwilligers steeds vaker”, aldus een woordvoerder van Het Nederlandse Rode Kruis.

Op een van onze vaste scholingsavonden (12 januari 2016) heeft Paul BENNER, intensivist/IC-arts van het Kennemer Gasthuis in Haarlem voor onze hulpverleners een introduktie verzorgd over de toenemende alcohol- en drugsproblematiek in de uitgaanswereld. Dit onderwerp zal met een “verdiepingsslag” in het volgende scholingsprogramma zeker terugkomen.