JO DORSCHEIDT TROFEE voor MOS-vrijwilliger Nico Essers

oktober 2017

Tijdens de Eurode Omloop, een wielerwedstrijd met start en finish in Kerkrade op 17 september van dit jaar, werd de eerste "Jo Dorscheidt trofee" uitgereikt aan Nico Essers, één van onze vrijwilligers die vanaf het begin aan onze stichting verbonden is.

De "Jo Dorscheidt trofee" is in het leven geroepen ter nagedachtenis aan Jo Dorscheidt: een Zuid-Limburgse wielerman in hart en nieren die vorig jaar op 71 jarige leeftijd overleed. Hij was bedenker, oprichter, voorzitter en ere-voorzitter van de Eurode Omloop, maar was ook betrokken bij de oprichting en later voorzitter van de “Vrienden Club van Honderd”. Deze stichting heeft tot doel het genereren van fondsen om de (amateur) breedtesport in Limburg te promoten. Hij was altijd zeer betrokken bij het wel en wee van de vele vrijwilligers die ingezet werden bij sportwedstrijden en om niet te vergeten wat hij voor hen betekende, heeft men deze trofee uitgebracht om jaarlijks een “vrijwilliger van het jaar” te eren.

En die eer was deze eerste maal dus weggelegd voor Nico Essers die tijdens de wedstrijd uit koers gehaald werd – dat kostte overigens nogal wat overredingskracht, maar vervanging was door Stichting MOS geregeld – om de trofee overhandigd te krijgen door Marcel Gouka, vice-voorzitter en secretaris van de “Vrienden Club van Honderd”. De uitreiking vond plaats in het bijzijn van de familie Dorscheidt en tot verbazing van Nico was ook zijn familie aanwezig.

Een welverdiende ondescheiding voor onze pur sang “MOS-vrijwilliger van het eerste uur” , een mens waar Jo Dorscheidt zeker trots op geweest zou zijn.

En natuurlijk zijn wij als bestuur én vrijwilligers eveneens trots op deze welverdiende onderscheiding: Nico, van harte gefeliciteerd!