Voertuigen en materialen

Het wagenpark van de Stichting MOS biedt de mogelijkheid om tijdens alle type evenementen adequate zorg te kunnen bieden. Naast het rijdend materieel heeft Stichting MOS ook de beschikking over een aantal materialen waarmee een statische post kan worden ingericht. Zo kunnen er volledig uitgeruste EHBO tenten worden ingezet om ondersteuning te bieden.

Stichting MOS verzorgt jaarlijks voor veel evenementen de medische ondersteuning. Het merendeel van de evenementen waarvoor Stichting MOS ingezet wordt, zijn sportevenementen. Vooral ‘mobiele’ sporten zoals wielrennen, mountainbiken, hardlopen en triatlons doen graag een beroep op Stichting MOS. Steeds vaker komt u MOS echter ook tegen op culturele evenementen, evenementen van goede doelen of andere publieksevenementen (zoals sommige optredens van André Rieu).

Ambulance

Stichting MOS heeft de beschikking over drie ambulances. De ambulances zijn alle volledig uitgerust, denk hierbij aan zuurstof, hartbewakingsapparatuur, medicatie en materialen voor immobilisatie.

Eerste Hulp Post(en)

Stichting MOS is bij veel (sport)evenementen ook terug te vinden op verzorgingsposten met een herkenbare tent. Deze tent biedt een volledig EHBO-post, waarbij alle EHBO-middelen voorhanden zijn om een patiënt met kleine verwondingen/klachten te kunnen behandelen. De post wordt altijd minimaal door twee EHBO’ers bemand tijdens evenementen.

In de tent is onder andere een behandeltafel, brancard, een grote voorraad aan verband- en andere EHBO-materialen en een AED terug te vinden.

First Response Auto

Stichting MOS beschikt ook over drie First Response auto’s. Deze worden ingezet bij evenementen waarbij de hulpverleners mobiel moeten zijn en op deze manier een groot gebied kunnen bestrijken. Behalve een ervaren chauffeur (met EHBO-diploma), neemt ook altijd een verpleegkundige plaats in de auto en indien nodig een arts.

Een First Response auto is vrijwel identiek aan een ambulance uitgerust. Maar heeft geen brancard maar wel immobilisatiemateriaal en uiteraard een AED aan boord.

First Response Medibike

Bij evenementen die zich op een (relatief) klein gebied afspelen, kan de First Response Medibike een uitkomst bieden. Op deze fiets neemt een verpleegkundige plaats en kan zich bijvoorbeeld in het centrum van een stad makkelijk voortbewegen tussen de mensenmassa zonder overlast van uitlaatgassen.

De First Response Medibike is adequaat uitgerust voor het verlenen van eerste hulp met een defibrillator, zuurstof en medicatie.

First Response Motor

Tijdens evenementen is het vaak zaak om snel bij een medisch spoedgeval te kunnen komen, daarvoor kan Stichting MOS beschikken over een First Response motor. Omdat een motor zich makkelijk(er) kan voortbewegen tijdens evenementen met grote mensenmassa’s, is de motor vaak als eerste aanwezig bij een ongeval/calamiteit. Behalve een ervaren chauffeur (met EHBO-diploma), wordt de motor ook altijd bemand door een verpleegkundige of arts.

De motor beschikt over een AED, zuurstof en medicatie.

First Response Quad

De First Response Quad wordt voornamelijk ingezet bij evenementen die (deels) over ruw en onverhard terrein voeren, zoals mountainbikewedstrijden of hardloopevenementen. Voordeel van de First Response Quad is dat ook moeilijk bereikbare plekken binnen handbereik komen. Behalve een chauffeur (met EHBO-diploma) neemt ook een verpleegkundige of arts plaats achterop de quad.

Aan boord is een AED, zuurstof, medicatie en nekspalken aanwezig.

Mobiele Medische Unit

Stichting MOS heeft behalve het mobiele materiaal ook de beschikking over de Mobiele Medische Unit (kortweg MMU). Deze unit kan op een evenement worden geplaatst op een vaste locatie en biedt de mogelijkheid meerdere patiënten gelijktijdig te behandelen. De MMU is vaak terug te vinden aan de finish van evenementen.

De MMU is volledig ALS ingericht en ook hier is een hartbewakingsmonitor, brancard, beademingsapparatuur, medicatie en materiaal voor immobilisatie terug te vinden.